woensdag 1 december 2010

De zee

naar Frank Eerhart en voor Berit

Frank Eerhart schreef dat een zee geen zeer heeft.
Berit zegt van wel. Plastic soep, olierampen, tonijn-
visserij, walvisvangst, hormonen uit de riolen, chemisch
afval en natuurlijk poep uit de rivier. Pisangst,

bloed van drenkelingen, kots van kinderen, nucleaire
oefeningen, het opspuiten van eilanden in de vorm van
een palmboom en de bodem van de zee snijdt zich
vaak aan scheermesjes. En er zijn piraten, enkelingen

die daar wat aan willen doen, hun verdriet. Nee, zegt Berit,
dat de zee geen zeer heeft geloof ik niet.
Ik zeg dat het wonden zijn, die de zee misschien
wel helemaal niet voelt. Berit zegt: Zoiets als voor altijd

onderkoeld? Dat de zee zich voor zichzelf behoedt? En ik zeg
dat ik dat denk, en dat de zee zich met zijn eigen tranen voedt.

1 opmerking:

  1. Hoi Jelmer,

    mooi gevonden invalshoek, complimenten ook voor de uitsmijter. Graag gelezen.

    Alleen, ik struikelde over 'pisangst'. Hoe kan de zee last hebben van de pisangst van anderen?

    BeantwoordenVerwijderen