maandag 3 januari 2011

Spaander

Gebruik de spaander die je van mij niet heel liet, lief,
als begin van iets moois, iets groots. Een vuur,
misschien, dat zal branden en voor eeuwig tussenin ons blijft.
Ons scheiden zal, als dat is wat je wilt.

Neem geen risico's, verknip de nachtjaponnen die je droeg
tijdens nachten waarin ik bij je sliep. Scheur uit mijn brieven
alle dingen die ik vroeg en kiep de dozen foto's in een zee.
Vertrap mijn hart maar, steek het in de fik, of rijg het aan je hak.

Wees er niet voorzichtig mee. Je schold op mij, vermolmde mij,
je wees me open deuren en sloot ze achter mij. Je liep me plat.
Gaf mij de zak en zei dat ik de kat was die je er in kocht.
Je noemde me een beest. Schopte me, en stopte me de mond.

Maar het geeft niet, lief. Ik troost me elke dag nog eens
met de gedachte: ooit ben ik heel geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten